Politiek & Samenleving

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Politiek & Samenleving

Discussie platform voor een vrije samenleving

Nicknames (gebruikersnamen) worden niet prijs gesteld op dit forum. Van ieder lid wordt in principe verwacht de eigen werkelijke naam te gebruiken. Liefst voorzien van een heldere 'pasfoto' als avater. (300 x 400)

    Verkrachtingen Tahrir: 'Ze werd in de kluwen van mannen teruggetrokken'

    Beheerder
    Beheerder
    Admin


    Aantal berichten : 389
    Registratiedatum : 08-01-09
    Leeftijd : 64
    Woonplaats : Coyhaique, Chile

    Verkrachtingen Tahrir: 'Ze werd in de kluwen van mannen teruggetrokken' Empty Verkrachtingen Tahrir: 'Ze werd in de kluwen van mannen teruggetrokken'

    Bericht van Beheerder ma aug 12 2013, 15:26

    Verkrachtingen Tahrir: 'Ze werd in de kluwen van mannen teruggetrokken'

    Bron : volkskrant.nl  -  door: Sacha Kester - 02 juli 2013

    Verkrachtingen Tahrir: 'Ze werd in de kluwen van mannen teruggetrokken' Media_xl_1733389
    © EPA. Vrouwen demonstreren op het Tahrirplein.

    Tientallen vrouwen zijn tijdens de demonstraties op het Tahrirplein in Egypte ingesloten of meegesleurd door groepen mannen en misbruikt of verkracht. Een van hen was een 22-jarige Nederlandse, die na behandeling in het ziekenhuis naar Nederland is teruggekeerd. Maar volgens een groep vrijwilligers die vrouwen probeert te beschermen werden ook grootmoeders en moeders belaagd die hun kinderen bij zich hadden.

    'Wat deze slachtoffers met elkaar gemeen hebben: het zijn allemaal vrouwen', twittert Operation Anti-Sexual Harassment (@OpAntiSH) maandag.

    Seksuele intimidatie is zeker niet nieuw in Egypte, maar de aanrandingen die tijdens de demonstraties plaatsvinden zijn van een andere orde: ze zijn gewelddadig en lijken door grote groepen te worden uitgevoerd.

    Vechtpartij
    Mohamed El-khateeb, een vrijwilliger voor OpAntiSH, schreef op Facebook een verslag van wat hij afgelopen zondagavond heeft gezien. Hij liep over het Tahrirplein, op zoek naar zijn collega's, toen hij een opstootje zag. 'Het is een vechtpartij', vertelde een man die zich uit de massa had losgemaakt. Maar een ander zei dat er vrouwen bij betrokken waren. Khateeb probeerde dichterbij te komen, om te zien wat er echt aan de hand is.

    'Ik zag haar', schrijft hij.  'Ze werd in een kluwen van jonge mannen (tussen de 20 en de 30 jaar) getrokken. Ze leken allemaal op elkaar. Een paar oudere mannen en omstanders probeerden haar te redden. Ze werden geslagen, en een van hen vertrok met een blauw oog. Op een gegeven moment zag ik haar haren en een deel van haar gezicht maar een fractie van een seconde later werd ze weer in die cirkel, die hel, teruggetrokken.'

    Verkrachtingen Tahrir: 'Ze werd in de kluwen van mannen teruggetrokken' Media_xl_1733399
    Honderdduizenden mensen staan opeengepakt op het Tahrirplein om te demonstreren.

    Het lukte Khateeb niet om dichterbij te komen en het meisje werd door de mannen in een busje geduwd en meegenomen. Het is hem gelukt om het nummerbord te noteren. Even later was hij getuige van een tweede incident. Volgens de vrijwilligers die vrouwen tijdens de demonstraties bijstaan zijn er - die zondagavond alleen al - 46 vrouwen verkracht.

    Nederlandse
    Een van hen was de Nederlandse vrouw, over wie verder geen details bekend zijn gemaakt. Egyptische media zeggen dat het een journaliste is, maar het Algemeen Dagblad schreef dit weekeinde dat ze stage liep bij een Egyptische organisatie, en naar het Tahrirplein ging om foto's te maken.

    Vrijwilligers die de aanvallen in kaart proberen te brengen, hebben tegen de Christian Science Monitor gezegd dat het geweld gepland lijkt. 'Het is ons opgevallen dat er vaak meerdere aanvallen op exact hetzelfde moment beginnen, op verschillende locaties op het plein, wat verdacht is. Veel van dezelfde tactieken worden gebruikt, iets dat we eerder hebben gezien in 2005', zegt mevrouw Rifae, een van die vrijwilligers, tegen de website. Ze refereert aan protesten in 2005 tegen dictator Hosni Mubarak, toen er ook vrouwen werden aangevallen terwijl de politie toekeek. Er is echter geen enkel bewijs voor dat de verkrachtingen daadwerkelijk zouden zijn georganiseerd.

    Verkrachtingen Tahrir: 'Ze werd in de kluwen van mannen teruggetrokken' Media_xl_1733395
    Vrouwen op het Tahrirplein

    Nabil Mitry, een demonstrant, zegt tegen persbureau AP dat de verkrachters hun gang kunnen gaan omdat er te weinig politie op het plein is. Zij blijven weg van Tahrir om te voorkomen dat er confrontaties met de demonstranten volgen, maar daardoor is er ook geen bescherming, geen orde, geen veiligheid.

    Vrijwilligers doen wat ze kunnen. 'Voor iedereen die wil helpen, 2/7, sluit je om vijf uur vanmiddag bij ons aan', twittert OpAntiSH dinsdagmiddag. 'We bereiden ons weer voor op #Tahrir.'
    Beheerder
    Beheerder
    Admin


    Aantal berichten : 389
    Registratiedatum : 08-01-09
    Leeftijd : 64
    Woonplaats : Coyhaique, Chile

    Verkrachtingen Tahrir: 'Ze werd in de kluwen van mannen teruggetrokken' Empty Re: Verkrachtingen Tahrir: 'Ze werd in de kluwen van mannen teruggetrokken'

    Bericht van Beheerder ma aug 12 2013, 15:50

    Tientallen vrouwen Egypte seksueel belaagd

    Bron: volkskrant.nl  -  Bewerkt door : de redactie  -  1 juli 2013

    Verkrachtingen Tahrir: 'Ze werd in de kluwen van mannen teruggetrokken' Media_xl_1729595
    © ANP. Vrouwen op Tahrir-plein

    Ruim 45 vrouwen zijn zondag bij protesten op het Tahrirplein in Caïro seksueel belaagd. Dat meldt Operation Anti-Sexual Harassment (OpAntiSH) maandag, een groep vrijwilligers die vrouwen beschermt tegen seksueel geweld bij demonstraties.

    'Het hoogste aantal sinds we zijn begonnen met OpAntiSH. Dit is een zeer trieste dag', twitterden de activisten. OpAntiSH heeft een oproep gedaan voor meer vrijwilligers, aangezien de protesten tegen president Mohammed Mursi maandag naar verwachting doorgaan.

    Zondagavond riep de beweging vrouwen op niet naar het Tahrirplein te gaan. 'Het gebied is niet veilig en we raden indien mogelijk vertrek aan', twitterde Tahrir Bodyguard, een andere groep vrijwilligers die vrouwen bijstaat.

    Tahrir Bodyguard plaatste zondag noodnummers op zijn Facebookpagina voor vrouwen die worden belaagd. Het gaat vooral om aanvallen van groepjes mannen, net als bij eerdere protesten waarbij het aftreden van Hosni Mubarak werd geëist.

    Uit een in april gepubliceerd onderzoek van de Verenigde Naties bleek dat bijna alle vrouwen in Egypte ervaring hebben met een vorm van seksuele intimidatie of geweld. Aan het onderzoek hadden honderden vrouwen meegewerkt uit verschillende delen van het land.


    .
    Beheerder
    Beheerder
    Admin


    Aantal berichten : 389
    Registratiedatum : 08-01-09
    Leeftijd : 64
    Woonplaats : Coyhaique, Chile

    Verkrachtingen Tahrir: 'Ze werd in de kluwen van mannen teruggetrokken' Empty Re: Verkrachtingen Tahrir: 'Ze werd in de kluwen van mannen teruggetrokken'

    Bericht van Beheerder ma aug 12 2013, 15:53

    Nederlandse vrouw verkracht op Tahrirplein

    Bron : ad.nl  -  door : de redactie  -  1 juli 2013

    Verkrachtingen Tahrir: 'Ze werd in de kluwen van mannen teruggetrokken' Media_xll_1728638
    Mannen sluiten de vrouw in, te midden van de menigte © NOS.

    De 22-jarige Nederlandse vrouw die afgelopen weekend werd belaagd op het Tahrirplein in Caïro is op het plein verkracht. Dat schrijft het Algemeen Dagblad. De vrouw liep stage voor een Egyptische organisatie en was vrijdagavond met een vriend naar het plein gegaan om foto's te nemen. Ze is inmiddels terug in Nederland.

    Vrijdagavond vielen ook vier Egyptische vrouwen ten prooi aan seksueel geweld. De Nederlandse moest als enige naar het ziekenhuis.

    Seksuele intimidatie in Egypte gebeurt al jaren, maar het afgelopen halfjaar is het aantal gevallen waarbij extreem geweld werd gebruikt, enorm gestegen. De aanvallen op het Tahrirplein verlopen altijd volgens hetzelfde patroon. Mannen omsingelen het slachtoffer, sluiten haar steeds meer in en scheiden haar van haar begeleider(s). Dan begint de aanval zelf.

    Op 25 januari 2013, de tweede verjaardag van het begin van de Egyptische revolutie, werden op het plein ten minste 25 vrouwen slachtoffer van seksueel geweld. Een meisje werd dusdanig inwendig bewerkt met een mes dat zij op de intensive care moest worden opgenomen. Een ander slachtoffer werd zo hardhandig gemolesteerd, dat haar baarmoeder moest worden verwijderd.

    Een van de slachtoffers wil alleen anoniem haar verhaal doen. 'Ik werd omsingeld door zeker een dozijn mannen die aan alle kanten aan me trokken. Mijn onderbroek werd van me af gescheurd. Mijn shirt hing in flarden om me heen. Ik voelde overal handen. Op me, in me. Het was verschrikkelijk. Ik dacht dat ik dood zou gaan.' Ze werd gered door omstanders.

    De daders voelen zich gesteund door uitspraken van de militante leidsman Ahmad Mahmoud Abdullah, bijgenaamd 'Abu Islam'. De prediker noemt het seksueel geweld gerechtvaardigd. Hij noemt de vrouwen 'kruisvaarders zonder elke schaamte'. Volgens Abu Islam gaan de vrouwen niet naar het plein om te protesteren en vragen ze erom te worden aangerand. 'Deze vrouwen doen zich voor als politieke activisten, maar het zijn duivelinnen,' aldus de militante prediker.


    .

    Gesponsorde inhoud


    Verkrachtingen Tahrir: 'Ze werd in de kluwen van mannen teruggetrokken' Empty Re: Verkrachtingen Tahrir: 'Ze werd in de kluwen van mannen teruggetrokken'

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26 2024, 12:13