Politiek & Samenleving

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Politiek & Samenleving

Discussie platform voor een vrije samenleving

Nicknames (gebruikersnamen) worden niet prijs gesteld op dit forum. Van ieder lid wordt in principe verwacht de eigen werkelijke naam te gebruiken. Liefst voorzien van een heldere 'pasfoto' als avater. (300 x 400)

2 plaatsers

Gevangen in huis, en op vakantie mee in de kofferbak

Beheerder
    Beheerder
    Admin

Aantal berichten : 389
    Registratiedatum : 08-01-09
    Leeftijd : 65

Gevangen in huis, en op vakantie mee in de kofferbak Empty Gevangen in huis, en op vakantie mee in de kofferbak

Bericht van Beheerder za sep 08 2012, 08:42

Gevangen in huis, en op vakantie mee in de kofferbak

Bron: trouw.nl - door: Alwin Kuiken - 6 september 2012

Gevangen in huis, en op vakantie mee in de kofferbak Media_xl_1343890
    © ANP. Vooral islamitische vrouwen zijn het slachtoffer van opsluiting.

Ze komen vrijwel nooit buiten, leven in angst voor hun echtgenoot en spreken vaak geen Nederlands. Alleen al in Amsterdam leven minimaal twee- tot driehonderd 'verborgen' vrouwen.

Dat staat in een onderzoek dat het Verwey-Jonker Instituut gisteren heeft gepresenteerd. De onderzoekers interviewden in opdracht van de gemeente Amsterdam vijftig hulpverleners en spraken zeven vrouwen die zich ontworstelden aan hun verborgen bestaan. Nieuw is het probleem van (islamitische) vrouwen die vrijwel nooit buiten komen niet: in 2009 trad de Marokkaanse Fayza Oum'Hamed naar buiten met haar verhaal. Als importbruid werd ze door haar man acht jaar opgesloten. Nu is de omvang van het probleem voor het eerst in kaart gebracht. De groep is weliswaar beperkt, schrijven de onderzoekers, maar verdient vanwege het leed van de vrouwen meer aandacht.

Een van de geïnterviewde vrouwen vertelt in elf jaar tijd bijvoorbeeld slechts 'enkele keren' buiten geweest te zijn; ze mocht mee naar het consultatiebureau. Haar man hield haar verder binnen omdat de Koran dat zou voorschrijven. Opsluiting komt overigens ook voor buiten islamitische kringen. Onderzoekers noemen voorbeelden van Oost-Europese, Hindoestaanse en autochtone vrouwen.

Ondraaglijk lot
    Vaak willen de vrouwen wel weg, maar vrezen ze de reacties van de schoonfamilie en de echtgenoot. Omdat hij meestal als 'tolk' tijdens schaarse contactmomenten met de huisarts of het consultatiebureau aanwezig is, blijkt het vrijwel onmogelijk om de situatie te doorbreken.

De zeven geïnterviewde vrouwen waarbij dat wel lukte, kwamen pas in actie toen hun lot ondraaglijk werd. Eén deed een zelfmoordpoging, een ander werd gevonden door de douane toen haar man haar in een kofferbak naar Marokko vervoerde.

Meer informatie voor hulpverleners moet er volgens de onderzoekers voor zorgen dat zij aanwijzingen voor een verborgen bestaan eerder herkennen. De Amsterdamse wethouder Van der Burg (zorg) zegt 'geschrokken' te zijn van het hoge aantal. Hij wil het rapport eerst met de gemeenteraad bespreken, alvorens hij besluit of en hoeveel extra geld nodig is om iets aan het probleem te doen. "Maar als dat nodig is, dan kan ik me voorstellen dat geen enkele partij bezwaar zal hebben."

Drie vrouwen aan het woord:

Rachida

"Uren zat ik met mijn zoontje in de kofferbak. Mijn zoontje werd ziek. [...] Maar mijn man deed niks. Onderweg werd ik verkracht en geslagen. Toen we van de boot van Spanje naar Marokko kwamen, stonden we stil bij de douane. Ik gilde en gilde en hoopte dat de politie mij zou horen."
    Naima

"Toen mijn kinderen nog klein waren, mocht ik een paar keer met ze naar het consultatiebureau. Hij bracht mij dan. Ik mocht in de auto niet om mij heen kijken of mijn hoofd omdraaien. Het was: instappen, recht vooruit kijken, uitstappen voor de deur van de GGD, instappen en direct weer naar huis. Hij vond dit een uitje: 'Vrouw is buiten geweest'."
    Amira

"Soms deed hij alsof hij wegging; dan stapte hij in de auto, maar parkeerde om de hoek. Of hij stond tien minuten later weer binnen om te controleren wat ik deed. [...] Zelfs toen hij een keer twee weken naar Marokko ging en ik alleen thuisbleef, had ik het gevoel dat hij mij controleerde en elk moment weer kon verschijnen."

Beheerder
    Beheerder
    Admin

Gevangen in huis, en op vakantie mee in de kofferbak Empty Re: Gevangen in huis, en op vakantie mee in de kofferbak

Bericht van Beheerder za sep 08 2012, 08:53

Leven in gedwongen isolement

Een verkennend onderzoek naar verborgen vrouwen in Amsterdam

Bron: verwey-jonker.nl - september 2012

Gevangen in huis, en op vakantie mee in de kofferbak 7249_Leven%20in%20gedwongen%20isolement_150

'Ik keek stiekem door het raam en zag moeders met hun kinderen spelen. Ik wilde dat ook. Maar ik mocht niet naar buiten; niet voor boodschappen, niet om de kinderen naar school te brengen, niet naar de dokter. Ik was gevangen in mijn eigen huis. Mijn leven had geen zin meer...'
    Dit rapport bevat de resultaten van een verkennend onderzoek naar het tot nog toe onderbelichte fenomeen verborgen vrouwen: vrouwen die door de partner en/of (schoon)familie worden gedwongen om geïsoleerd van anderen te leven. Zij worden thuis opgesloten en mogen geen of slechts zeer beperkt contact hebben met de samenleving. Als er contact is met anderen, gebeurt dit vaak onder begeleiding en controle. Verborgen vrouwen zijn niet of nauwelijks zichtbaar voor de hulpverlening en politie, en ze weten ook zelf de weg daarheen niet of pas na lange tijd te vinden.

Aan de hand van indringende gesprekken met zes voormalig verborgen vrouwen en vijftig vraaggesprekken met sleutelfiguren schetst het rapport een beeld van de kenmerken en hulpbehoeften van vrouwen in gedwongen isolement. Daarnaast wordt stil gestaan bij de buitenwereld. Wordt dit fenomeen herkend, wat zijn signalen en welke (bestaande) interventies bieden mogelijkheden om deze vrouwen te helpen?
    Het onderzoek is verricht in opdracht van de Gemeente Amsterdam, Dienst Wonen, Zorg en Samenleven.

Leven in gedwongen isolement pdf

Beheerder
    Beheerder
    Admin

Gevangen in huis, en op vakantie mee in de kofferbak Empty Re: Gevangen in huis, en op vakantie mee in de kofferbak

Bericht van Beheerder za sep 08 2012, 09:05

Gevangen in huis, en op vakantie mee in de 'kofferbak'

Gevangen in huis, en op vakantie mee in de kofferbak Burkaafg

'Achterbaks', typerend voor fundamentalisten.

De zaak is duidelijk. Ondanks dat de islam voor mij een negatief imago heeft, verrast deze vuiligheid mij evenwel nog. Dat dit in ons mooie en vrije Nederland gebeurd! Daar heeft de 'fatsoenlijke' politiek vast geen antwoord op.

mieke121276
    mieke121276
    forumlid

Aantal berichten : 142
    Registratiedatum : 10-08-12
    Leeftijd : 47

Bericht van mieke121276 za sep 08 2012, 09:35

Zelfs in de middel eeuwen ging het beter
    Beheerder
    Beheerder
    Admin

Bericht van Beheerder za sep 08 2012, 09:55

mieke121276 schreef:Zelfs in de middeleeuwen ging het beter

Toch denk ik nog wel dat het om een relatief kleine groep gaat van het totaal aantal moslim's in Nederland. Maar ook minder extreme zaken binnen de islamitische cultuur kunnen nog wel schrijnend zijn.
    mieke121276
    mieke121276
    forumlid

Aantal berichten : 142
    Registratiedatum : 10-08-12
    Leeftijd : 47

Bericht van mieke121276 za sep 08 2012, 10:00

Eric de Blois schreef:
    mieke121276 schreef:Zelfs in de middeleeuwen ging het beter

Toch denk ik nog wel dat het om een relatief kleine groep gaat van het totaal aantal moslim's in Nederland. Maar ook minder extreme zaken binnen de islamitische cultuur kunnen nog wel schrijnend zijn.

Helemaal mee eens elke 1 is te veel maar ook onder de christenen zijn er schrijnende gevallen.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu zo nov 24 2024, 07:13