Politiek & Samenleving

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Politiek & Samenleving

Discussie platform voor een vrije samenleving

Nicknames (gebruikersnamen) worden niet prijs gesteld op dit forum. Van ieder lid wordt in principe verwacht de eigen werkelijke naam te gebruiken. Liefst voorzien van een heldere 'pasfoto' als avater. (300 x 400)

    Schilderswijk

    Eric de Blois
    Eric de Blois
    Beheerder


    Aantal berichten : 267
    Registratiedatum : 15-06-14
    Leeftijd : 64
    Woonplaats : Puerto Aysén, Chili

    Schilderswijk Empty Schilderswijk

    Bericht van Eric de Blois di maa 17 2020, 11:17

    Haagse Schilderswijk trekt zich weinig aan van virus: ‘Het is Gods wil als je ziek wordt’


    Veel inwoners van de Haagse Schilderswijk blijken zich weinig aan te trekken van de landelijke richtlijnen om besmetting met het coronavirus te voorkomen. Op veel pleintjes staan groepen mannen met elkaar te praten, en op de Haagse markt is het als vanouds gezellig druk. ,,Dood gaan we toch allemaal.’’

    Ilah Rubio 16-03-20, 17:02
    157
    2
    Op de Hoefkade lijkt het vandaag, ondanks alle landelijke maatregelen, zelfs drukker dan normaal. Cafés en restaurants zijn wel gesloten, maar op straat is het een drukte van jewelste. Families en vrienden lopen, sommigen in groepjes, naar winkels en de Haagse markt. Op de pleinen zitten tientallen Oost-Europese mannen in groepjes van 10 tot 12 man rond de daar aanwezige tafeltjes of op bankjes.

    Lees ook
    Royal FloraHolland grijpt in: kwekers mogen nog maar dertig procent van hun bloemen en planten aanleveren
    PREMIUM
    Royal FloraHolland grijpt in: kwekers mogen nog maar dertig procent van hun bloemen en planten aanleveren
    Lees meer
    Haagse horeca smeekt: ‘Help ons, en wel nu!’
    PREMIUM
    Haagse horeca smeekt: ‘Help ons, en wel nu!’
    Lees meer
    Omdat cafés en koffiehuizen in de buurt dicht zijn, komen ze nu bijeen op straat. Afstand houden van elkaar, zoals de richtlijnen van de overheid en RIVM voorschrijven, doet niemand. Op vragen van de pers willen ze niet reageren. ,,Niet praten, niet praten’’, roept er een al van afstand.

    Handschoenen
    Op de Haagse Markt, een paar honderd meter verderop, is het helemaal een gekkenhuis. Daar waar de markt in Rotterdam dicht moest, mogen de kraampjes in Den Haag vandaag gewoon open. En virus of niet, er worden goede zaken gedaan. Duizenden bezoekers lopen dicht op elkaar de kraampjes af.

    Sommige verkopers hebben handschoenen aangetrokken, als voorzorgsmaatregel. Fruit- en groenteverkoper Mohamed, die bij de ingang van de markt staat met zijn kraampje, heeft ze ook aan. Hij legt uit dat het virus voor veel mensen in de Schilderswijk ‘nog niet echt dichtbij’ is. ,,Pas als het iemand in je buurt raakt, ga je je echt zorgen maken. Je ziet het wel op televisie, maar dat is toch anders. Bij mij is het besef er ook niet’’, geeft hij eerlijk toe.

    ,,Maar ik moet ook werken hé. En mensen moeten thuis zijn, maar moet je kijken’’, zegt hij terwijl hij naar de honderden bezoekers achter zich wijst. ,,En vrijdagochtend was het nog erger. Het is ook de wil van God, als je ziek wordt, word je sowieso ziek.’’

    Opmerkelijk
    Steven Gopal, die ook even naar de markt is gekomen voor een boodschap, verbaast zich over de drukte op de markt en de onverschilligheid van mensen. ,,Opmerkelijk hé, dat ze toch bij elkaar gaan staan ondanks het advies van de overheid.’’ Zelf maakt hij zich wel zorgen. ,,Ik kom maar eventjes om wat te halen en ben dan weer weg”, zegt hij terwijl hij snel naar een van de kraampjes loopt.

    Ondernemer Majid van de Bram Ladage op de Haagse Markt, die vandaag ook zijn twee kleine zoontjes bij zich heeft, begeeft zich een stuk onbezorgder tussen de bezoekers. ,,In zo’n multiculturele wijk zijn veel mensen gelovig. Die hebben zoiets van: als je ziek wordt, word je ziek. Zelf denk ik ook zo.’’ Een oudere man die voorbijloopt, roept in het Marokkaans: ‘Dood gaan we toch allemaal.’

    Volgens Majid maken mensen hier zich over het algemeen minder druk dan inwoners van andere wijken. Het zijn hier vooral de ondernemers die zich zorgen maken, weet hij. ,,Je weet niet wat de toekomst brengt.’’ Van hem mogen ze overigens alles in een keer dicht gooien voor drie weken, zodat de situatie onder controle kan worden gebracht. Wel is hij bang dat dit voor sommige ondernemers fataal kan aflopen. ,,Als je een buffer hebt, overleef je het, en anders niet.’’

    Medicijnen
    Niet iedereen reageert onbezorgd in de wijk. De jonge pabo-student Azzedine (23) neemt het advies van de overheid wel heel serieus. ,,Ik denk ook wel dat het nodig is. In Italië dachten ze eerst ook dat het niet zo erg was. Ik heb ook een vriend in Spanje die vast zit. Ik denk dat we daar ook naar toe gaan in Nederland.’’

    Zelf gaat hij veel minder naar buiten dan normaal, vertelt hij. Zijn lessen volgt hij online. Nu moet hij wel, om medicijnen voor zijn moeder te halen. Bij de apotheek aan de Vaillantlaan staan de mensen weer in een groep buiten op straat omdat de medicijnen alleen via het dienstloket worden verstrekt. Azzedine merkt dat mensen om hem heen zich weinig zorgen maken, vooral de oudere generatie. ,,Mensen bidden en denken: als het komt, komt het.’’

    Meer lezen over de coronacrisis in Den Haag en omliggende gemeenten? Dat kan hier!


    Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen.
    Onbeperkt lezen op AD.nl en in de app?

    PREMIUM
    Nú de eerste 4 weken gratis.
    Altijd opzegbaar.

    Probeer direct
    en lees meteen verder!
    Al abonnee? Log dan in.
    VERDER IN HET NIEUWS
    23 sollicitanten voor burgemeesterschap Den Haag, jongste is 23
    23 sollicitan­ten voor burgemees­ter­schap Den Haag, jongste is 23
    12:22
    Indische jongens uit Den Haag kozen massaal voor het verzet: ‘Daar moeten we trots op zijn’
    PREMIUM
    EEUWIG DEN HAAG
    Indische jongens uit Den Haag kozen massaal voor het verzet: ‘Daar moeten we trots op zijn’
    20:02
    Veel schade na brand in voertuig op Heeswijkplein in Den Haag
    Veel schade na brand in voertuig op Heeswijk­plein in Den Haag
    19:45
    Motorrijder gewond na botsing met auto in Wateringen
    Motorrij­der gewond na botsing met auto in Wateringen
    17:10
    Camera’s in straat van zowel slachtoffer als verdachte van fatale steekpartij
    Camera’s in straat van zowel slachtof­fer als verdachte van fatale steekpar­tij
    16:30
    Gevangene (23) die tijdens verlof ontsnapte opgepakt in Den Haag
    Gevangene (23) die tijdens verlof ontsnapte opgepakt in Den Haag
    15:23
    Toch eten voor de armsten in Moerwijk dankzij actie voedselbank
    Toch eten voor de armsten in Moerwijk dankzij actie voedsel­bank
    22:35
    Naaldwijkse ‘Magic Maik’ verslaat wereldtopper Van Gerwen: ‘Ik wist dat ik een kansje had’
    PREMIUM
    INTERVIEW
    Naaldwijk­se ‘Magic Maik’ verslaat wereldtop­per Van Gerwen: ‘Ik wist dat ik een kansje had’
    14:11

    In samenwerking met indebuurt Den Haag

    DEN HAAG
    Regiosport Den Haag
    NET BINNEN
    PREMIUM
    20:02Indische jongens uit Den Haag kozen massaal voor het verzet: ‘Daar moeten we trots op zijn’
    19:45Veel schade na brand in voertuig op Heeswijkplein in Den Haag
    18:47Toch eten voor de armsten in Moerwijk dankzij actie voedselbank
    17:10Motorrijder gewond na botsing met auto in Wateringen
    PREMIUM
    16:54Loodgieter André helpt Haagse (84) aan halfje bruin: ‘Ze was vier keer voor niets naar de super gelopen’
    16:30Camera’s in straat van zowel slachtoffer als verdachte van fatale steekpartij
    PREMIUM
    15:57Met dinerbonnen helpen klanten Haagse gastropub door de crisis: ‘Ik zit hier met een lach en een traan’
    15:23Gevangene (23) die tijdens verlof ontsnapte opgepakt in Den Haag
    14:23GGD: ‘Alleen nog corona-test als ziekenhuisopname dreigt’
    PREMIUM
    14:11Naaldwijkse ‘Magic Maik’ verslaat wereldtopper Van Gerwen: ‘Ik wist dat ik een kansje had’
    Bekijk alle artikelen
    VAN WIEG TOT GRAF
    Het was de missie van Jos om het beroepsonderwijs de waardering te geven die het verdiende
    Het was de missie van Jos om het beroepson­der­wijs de waardering te geven die het verdiende
    Fervent supporter Gerda werd één keer door haar zoon van de tribune gestuurd
    Fervent supporter Gerda werd één keer door haar zoon van de tribune gestuurd
    11 maart
    Oud-militair Erik leefde op in Indonesië
    Oud-militair Erik leefde op in Indonesië
    10 maart
    'Vader' van Reinier de Graaf koesterde historie, maar was ook een man van vooruitgang
    'Vader' van Reinier de Graaf koesterde historie, maar was ook een man van vooruit­gang
    9 maart
    Bekijk alle artikelen
    MEEST GELEZEN
    De Opera in Den Haag
    PREMIUM
    Politie maakt einde aan Turkse bruiloft in Opera: ‘Er was meer dan 500 man aanwezig’
    312.541 keer gelezen
    Bloemenverkoper Kevin probeert op een humoristische manier met de coronacrisis om te gaan
    PREMIUM
    Achter hamster-grapje gaat coronaverdriet schuil: ‘Ik heb mijn zieke zoontje al dagen niet kunnen zien’
    81.150 keer gelezen
    Drukte op de Haagse Markt
    PREMIUM
    Haagse Schilderswijk trekt zich weinig aan van virus: ‘Het is Gods wil als je ziek wordt’
    52.193 keer gelezen
    Vorige week rolde het RIVM snel het aantal testlocaties uit tot zo’n 30 laboratoria.
    PREMIUM
    Terwijl patiënten voor test werden geweigerd, draaide de corona-testmachine van het RIVM bijna leeg
    40.004 keer gelezen
    Foto ter illustratie.
    Zeven nieuwe besmettingen in Den Haag en omstreken: Zeventiger in isolatie ziekenhuis
    38.588 keer gelezen
    AD WEBWINKEL

    Hotelovernachting bij Fletcher
    Van €79,00 voor €34,95

    Formule 1 Grand Prix (1948-2020) Zandvoort
    Voor €27,95

    Carmina Burana | vanaf november 2020
    Voor €39,00

    The Crown - seizoen 1 & 2 DVD-box
    Van €36,95 voor €24,95

    Vincent van Gogh Keramieken vaas 'Zonnebloemen'
    Voor €66,00
    Bekijk onze aanbiedingen
    GOUDEN POLLEPEL
    Serveerster brengt de vaart erin bij Mr. Smith na lauwe start
    Serveer­ster brengt de vaart erin bij Mr. Smith na lauwe start
    Amélie, een fijne Franse nieuwkomer in town
    Amélie, een fijne Franse nieuwkomer in town
    5 maart
    Lokale keukenprinsen blazen nieuw leven in deze Aziatische keuken
    Lokale keukenprin­sen blazen nieuw leven in deze Aziatische keuken
    27 februari
    In minirestaurantjes is het internationaal sfeerproeven: ‘Met lekkere en minder geslaagde hapjes’
    In minirestau­rant­jes is het internatio­naal sfeerproe­ven: ‘Met lekkere en minder geslaagde hapjes’
    13 februari
    Bekijk alle artikelen
    MEEST GEDEELD
    De Opera in Den Haag
    PREMIUM
    Politie maakt einde aan Turkse bruiloft in Opera: ‘Er was meer dan 500 man aanwezig’
    323 keer gedeeld
    Een bus van de HTM ter illustratie
    Buschauffeur HTM besmet met coronavirus
    252 keer gedeeld
    Foto ter illustratie.
    Zeven nieuwe besmettingen in Den Haag en omstreken: Zeventiger in isolatie ziekenhuis
    163 keer gedeeld
    Drukte op de Haagse Markt
    PREMIUM
    Haagse Schilderswijk trekt zich weinig aan van virus: ‘Het is Gods wil als je ziek wordt’
    159 keer gedeeld
    Lege schappen in AH XL Elandstraat in Den Haag de vrijdag na het ingaan van de lockdown
    PREMIUM
    Onder ‘Hagenaers’ wordt gehamsterd, de Hagenees kan nog rustig boodschappen doen
    130 keer gedeeld
    LIEVE RACHEL
    Jij doet aan Tiktok, ik luisterde naar ‘Wie is Loesje, wie is toch dat snoesje?’
    Jij doet aan Tiktok, ik luisterde naar ‘Wie is Loesje, wie is toch dat snoesje?’
    Jongenswens kwam uit omdat ik loog dat m’n halve familie in Wassenaar woonde
    Jongens­wens kwam uit omdat ik loog dat m’n halve familie in Wassenaar woonde
    6 maart
    Ik weet zeker dat jij gaat dansen, en je zusje Chloë dan waarschijnlijk ook
    Ik weet zeker dat jij gaat dansen, en je zusje Chloë dan waarschijn­lijk ook
    28 februari
    Pisbakken waren alleen bedoeld voor mannen
    Pisbakken waren alleen bedoeld voor mannen
    21 februari
    Bekijk alle artikelen
    COLUMNS SJAAK BRAL
    Komende weken en maanden is het opletten geblazen. Is dat erg? Welnee. Zo is het leven nu even
    Komende weken en maanden is het opletten geblazen. Is dat erg? Welnee. Zo is het leven nu even
    Alle schappen zijn leeg. Het lijkt de prijzenkast van ADO wel
    Alle schappen zijn leeg. Het lijkt de prijzen­kast van ADO wel
    16 maart
    Na de verzakkingen bij Legoland is het wel weer een mispeer aan de boulevard
    Na de verzakkin­gen bij Legoland is het wel weer een mispeer aan de boulevard
    14 maart
    Alles loopt in het honderd door dat virus
    Alles loopt in het honderd door dat virus
    13 maart
    Bekijk alle artikelen

    Meld je aan voor de nieuwsbrief
    Wil je elke dag de Dagelijkse nieuwsupdate nieuwsbrief van AD ontvangen via e-mail?
    E-mailadres
    Aanmelden
    Tip de redactie
    Algemeen
    Service
    Meer AD
    Twitter Facebook Instagram
    Volg ons ook op
    Apps


    © 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden

      Het is nu do mei 09 2024, 05:32