Politiek & Samenleving

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Politiek & Samenleving

Discussie platform voor een vrije samenleving

Nicknames (gebruikersnamen) worden niet prijs gesteld op dit forum. Van ieder lid wordt in principe verwacht de eigen werkelijke naam te gebruiken. Liefst voorzien van een heldere 'pasfoto' als avater. (300 x 400)

3 plaatsers

    Zeeuwse dominee ontkent het bestaan van God.

    Beheerder
    Beheerder
    Admin


    Aantal berichten : 389
    Registratiedatum : 08-01-09
    Leeftijd : 64
    Woonplaats : Coyhaique, Chile

    Zeeuwse dominee ontkent het bestaan van God. Empty Zeeuwse dominee ontkent het bestaan van God.

    Bericht van Beheerder vr jan 09 2009, 06:09

    Klaas Hendrikse / De atheïstische dominee spreekt

    Bron : trouw.nl  -  door : door Klaas Hendrikse  -  3 november 2006

    Zeeuwse dominee ontkent het bestaan van God. Media_10
    Klaas Hendrikse

    Eén op de zes predikanten, zo bleek onlangs uit onderzoek, weet niet of God bestaat. Ook de Zeeuwse dominee Klaas Hendrikse ontkent het bestaan van God. „Het komt zoals het komt, tragiek ligt altijd op de loer, en er bestaat geen God die mensen behoedt voor tegenslag en verdriet.”

    Onder theologen is het geen nieuws dat God niet bestaat. Zij zijn het er wel ongeveer over eens dat ’bestaan’ op God niet van toepassing is. God bestaat niet zoals een stoel bestaat. Het wordt er meestal niet bij gezegd, maar dat is feitelijk een atheïstisch standpunt. Een atheïst ontkent het bestaan van een ’theïstische God’: een almachtig, alwetend, alomtegenwoordig persoonachtig Wezen. Voor hem is daarmee de kous af. Voor een gelovige begint het dan pas: God bestaat niet. En dan? Is er dan nog iets te geloven? Kun je geloven in een God die niet bestaat? Al bedoelde hij wellicht iets heel anders, treffender dan Johan Cruijff kan ik het niet zeggen: „Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt.”  Iedere dag maak je van alles mee: je wordt bijna van de fiets gereden, krijgt een onverwacht complimentje, kijkt naar een film. Dat zijn gebeurtenissen. Pas als ze je wat doen, worden het ervaringen. Naar de mate waarin het je lukt om van gebeurtenissen ervaringen te maken, zou je jezelf al als gelovig kunnen beschouwen. Daarmee wil gezegd zijn dat geloven meer van doen heeft met leven dan met opvattingen. Je hebt geen geloof, maar je bent of je leeft gelovig. Geloven heeft daarom ook niet in de eerste plaats met godsdienst te maken. Dat woord legt vaak de geloofsinhoud al vast, en het is niet vrij van associaties met het (heidense) beeld van een God die gediend wil worden. Bovendien suggereert het dat geloven een apart terrein is, alleen toegankelijk voor degenen die er het woord God op nahouden. Maar geloven kan ook zonder. Want het gaat niet om dat woord, maar om wat eronder ligt aan ervaring. De tijdgeest stelt de mens voor als een onafhankelijk, autonoom individu dat zelf verantwoordelijk is voor het uitstippelen van de route naar een geslaagd leven. Ik noem dat onvolwassen onafhankelijkheid. Of gewoon onzin.

    Iedereen is afhankelijk van anderen en van omstandigheden die onbeheersbaar zijn. Het leven is maar ten dele maakbaar, het is vooral kwetsbaar. Het komt zoals het komt, tragiek ligt altijd op de loer, en er bestaat geen God die mensen behoedt voor tegenslag, teleurstelling en verdriet. Geloven in een God die jou beschermt – en anderen niet – noem ik onvolwassen afhankelijkheid. Een gelovige levenshouding komt een mens niet aanwaaien. Er moet eerst heel wat verdwijnen aan vooringenomenheid, obsessies, zelfverzekerdheid, om binnen te laten wat ieder mens ten diepste wel weet, maar meestal liever niet weten wil: dat het leven geen eigen fabrikaat is, dat je jezelf niet hebt gemaakt noch de mensen van wie je houdt. Dat wél willen weten, noem ik volwassen afhankelijkheid. Eén stap verder, en je beseft dat je niet de enige bent die er zo voorstaat, dat anderen net zo afhankelijk zijn, en dat je zonder verbondenheid niet kunt leven. Eigenlijk ben je dan al een gelovig, of een religieus mens. Letterlijk: het Latijnse religio betekent verbinding. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om vertrouwen. Dat is de oorspronkelijke betekenis van het Hebreeuwse aman, waarvan ons woord ’geloven’ is afgeleid. Vertrouwen of geloven – of het nu is in jezelf, in anderen, of in God – kan alleen maar gebaseerd zijn, en is alleen maar vol te houden als het berust op ervaring. Ook al heb je veel moeten aannemen, zolang het niet van jezelf is, is het geen geloven. Geloven op gezag is geen geloven – dan doen anderen het voor jou. Vertrouwen bouw je gaandeweg op. Het blijkt pas als je het erop waagt. Pas als je hebt ontdekt dat je op iemand aankunt, geloof je hem. Dat maakt afhankelijk: er zijn geen garanties en het kan lelijk tegenvallen. Dit hele proces is maar ten dele rationeel; het heeft meer weg van rekenen op dan van rekenen. Het is ook niet toetsbaar: je vertrouwt iemand of je vertrouwt hem voor geen cent. Daarom is het over geloven ook zo moeilijk discussiëren.

    De vraag in hoeverre iemand ervoor kan kiezen om te geloven, is dan ook uiterst gecompliceerd. Kies je ervoor om iemand te vertrouwen? Ik neig naar: je kunt ervoor kiezen om het niet te doen. Zoals je ervoor kunt kiezen om geen nieuwe relatie meer te beginnen om zo de pijn van een scheiding niet weer te riskeren. Geloven is voor mij: die keuze niet maken, maar trouw blijven aan wat je hebt gezien: dat het leven, ondanks alles, goed bedoeld is. Het komt niet vanzelf goed, maar wij zijn bedoeld om er iets goeds van te maken. Dat is niet vrijblijvend. Je moet eraan meewerken dat het er echt van komt. Zodat het voor jou en anderen weer een beetje geloofwaardig wordt. En God? Kun je daar ook voor kiezen? God kan het woord zijn waarmee je verwijst naar ervaringen die jouw vertrouwen hebben bevestigd. Dat kán, maar het hoeft niet. Voor sommigen is het woord God zo beladen met negatieve associaties dat ze het hebben afgezworen of alleen nog gebruiken in een vloek. Anderen verwijzen ermee naar een geheim in of achter de werkelijkheid, en weer anderen kennen het niet eens. Wie het woord God gebruikt, zegt niet per se iets over God, alleen iets over zíjn God. Maar je hebt het niet zelf verzonnen – de taal is je aangereikt door anderen. Het woord God is met je meegetrokken, en onderweg is het jouw woord geworden. De Bijbel gebruikt voor God, misschien wel niet toevallig, dezelfde beeldspraak: iets wat met mensen meetrekt. Exodus 3, het verhaal waarin God zich bekendmaakt, getuigt van de oudste bijbelse intuïtie: Ga maar, en dan zal ik er zijn, dan trek ik met jullie mee de woestijn in, het leven in. De heidense idee dat God op de een of andere manier bestaat, was toen al achterhaald: de godsnaam is een werkwoord. Daarom kun je ook beter niet zeggen dat God bestaat, maar dat God gebeurt.

    .


    Laatst aangepast door Eric de Blois op za jun 14 2014, 22:13; in totaal 4 keer bewerkt
    avatar
    Kallie 1947
    forumlid


    Aantal berichten : 11
    Registratiedatum : 12-08-12

    Zeeuwse dominee ontkent het bestaan van God. Empty Er is meer tussen Hemel en aarde

    Bericht van Kallie 1947 vr aug 17 2012, 02:20

    Een ieder mens moet worden gerespecteerd in hetgeen hij of zij geloofd of niet geloofd. Dat er meer tussen hemel en aarde is staat voor mij vast. Ik geloof wel in een God, echter ik loop daar niet mee te koop, maar ik loop er ook niet voor weg dat te bekennen. Hoe ik daar in sta, dat is prive. Echter discusieren of het wel of niet bestaan van een God is zinloos omdat een ieder daar een andere interpretatie van heeft. Aan zieltjes winnen doe ik dus niet mee, ik doe daar niet in mee omdat er nog steeds gestollen, verkracht, gemoord en oorlog wordt gevoerd in de naam van het geloof en of de kerk, moskee, enz,enz. In ieder heilig geschrift wordt vrede gepredikt maar door interpretatie van deze geschriften ontstaan meningverschillen in de leer, hetgeen weer tot de vreselijkste zaken leiden. Als je als Dominee niet in God geloofd dan moet je ook niet op de kansel staan. Het geloven of niet geloven in God is dus een priveezaak een zaak waar ik mijn vingers niet aan wil branden.
    Beheerder
    Beheerder
    Admin


    Aantal berichten : 389
    Registratiedatum : 08-01-09
    Leeftijd : 64
    Woonplaats : Coyhaique, Chile

    Zeeuwse dominee ontkent het bestaan van God. Empty Re: Zeeuwse dominee ontkent het bestaan van God.

    Bericht van Beheerder zo aug 26 2012, 01:54

    Kallie 1947 schreef:Een ieder mens moet worden gerespecteerd in hetgeen hij of zij geloofd of niet geloofd. Dat er meer tussen hemel en aarde is staat voor mij vast. Ik geloof wel in een God, echter ik loop daar niet mee te koop, maar ik loop er ook niet voor weg dat te bekennen. Hoe ik daar in sta, dat is prive. Echter discusieren of het wel of niet bestaan van een God is zinloos omdat een ieder daar een andere interpretatie van heeft. Aan zieltjes winnen doe ik dus niet mee, ik doe daar niet in mee omdat er nog steeds gestollen, verkracht, gemoord en oorlog wordt gevoerd in de naam van het geloof en of de kerk, moskee, enz,enz. In ieder heilig geschrift wordt vrede gepredikt maar door interpretatie van deze geschriften ontstaan meningverschillen in de leer, hetgeen weer tot de vreselijkste zaken leiden. Als je als Dominee niet in God geloofd dan moet je ook niet op de kansel staan. Het geloven of niet geloven in God is dus een priveezaak een zaak waar ik mijn vingers niet aan wil branden.

    Nou, op die manier 'geloven' Klaas, daar heb ik zeker respect voor. Waar ik altijd kritiek op heb is op fundamenteel en kritiekloos in de 'heilige schrift' geloven. Geloven van 'kaft tot kaft' in een door mensen geschreven boek is heel gevaarlijk, want daarmee wordt het eigen denken uitgeschakeld. Maar wat jij doet is iets duidelijk heel anders. Ja, er kan zeker een god bestaan. Wetenschappers kunnen dat ook niet 'wetenschappelijk' uitsluiten.
    avatar
    horinees
    forumlid


    Aantal berichten : 26
    Registratiedatum : 13-08-12
    Woonplaats : Hoorn

    Zeeuwse dominee ontkent het bestaan van God. Empty Re: Zeeuwse dominee ontkent het bestaan van God.

    Bericht van horinees ma aug 27 2012, 04:00

    Nou, vooruit dan.
    Toch maar even een opstapje naar een reactie binnen een derde topic.

    Geloven, in een God, Koe, Allah, Mier of Varken, is een privezaak.
    Die flauwekul dient achter de eigen voordeur te blijven. val mij er niet mee lastig.
    En het hoort al helemaal volstrekt niet thuis in het onderwijs, hup, weg ermee!
    Nogmaals: geloven doe je thuis maar, achter je eigen voordeur.

    Ik ben van mening dat het geloof an sich, en dat rare boek, wat men ook wel Bijbel of Koran noemt, verzonnen is.
    Het is verzonnen door een, wat mij betreft, uiterst intelligente groep mensen, in een poging om over het volk te heersen. Hen uit te buiten, dom te houden, mak te krijgen en -houden. Het is, helaas, een succesvolle vorm van people-management. Enkel ter ere en meerdere glorie van het ''instituut'' zelve. In het ''vrije Westen'' boet die flauwekul godzijdank aan betekenis in, en in een steeds hoger tempo. Maar gelukkig vond ''de kerk'' een andere voedingsbodem voor hun flauwekul: argeloze en slecht onderwezen arme negertjes, Zuidamerikanen en Aziaten. Waarmee de Paus en de zijnen, profiteurs van de ergste soort, het bestaan van hun achterlijke instelling voor de eerstkomende jaren hebben weten te verzekeren.

    De rol van ''peoplemanagement'' is nu grotendeels door onze grote geliefde overheden overgenomen, evenals het onbeschaamde voortdurende liegen en bedriegen. En niet te vergeten: de ongebreidelde afpersing.

    Het is zomaar een meningkje, die van jullie mag daarvan afwijken.

    Gesponsorde inhoud


    Zeeuwse dominee ontkent het bestaan van God. Empty Re: Zeeuwse dominee ontkent het bestaan van God.

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28 2024, 03:15