Politiek & Samenleving

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Politiek & Samenleving

Discussie platform voor een vrije samenleving

Nicknames (gebruikersnamen) worden niet prijs gesteld op dit forum. Van ieder lid wordt in principe verwacht de eigen werkelijke naam te gebruiken. Liefst voorzien van een heldere 'pasfoto' als avater. (300 x 400)

    Raadsleden: PvdA smoort debat over Turkse kwestie

    Eric de Blois
    Eric de Blois
    Beheerder


    Aantal berichten : 267
    Registratiedatum : 15-06-14
    Leeftijd : 64
    Woonplaats : Puerto Aysén, Chili

    Raadsleden: PvdA smoort debat over Turkse kwestie Empty Raadsleden: PvdA smoort debat over Turkse kwestie

    Bericht van Eric de Blois za sep 24 2016, 14:17

    Raadsleden: PvdA smoort debat over Turkse kwestie

    Bron : Trouw - door : Harriët Salm - 21 september 2016

    Raadsleden: PvdA smoort debat over Turkse kwestie 864x486
    Partijvoorzitter Hans Spekman

    Staat haar partij nog wel pal voor de mensenrechten, vraagt PvdA-raadslid Joyce Bommer uit het Zeeuwse Kapelle zich af. Zij denkt van niet en stapt daarom, samen met haar partijgenoot Cees van Ruiten, uit de gemeenteraad én uit de partij.

    Aanleiding voor hun vertrouwensbreuk is allereerst het optreden eind vorige maand van het Turks-Nederlandse PvdA-statenlid Bayram Erbisim in 'Nieuwsuur'. Daarin nam hij geen afstand van de zuiveringen die in Turkije plaatsvinden. Zo mogelijk nog erger vinden de twee raadsleden dat het partijbestuur vervolgens niet bereid is de kwestie-Erbisim op een ledenraadpleging te bespreken.

    Ik stem mijn hele leven PvdA omdat dit de partij is die mensenrechten ondubbelzinnig respecteert. Dat gevoel heb ik niet meer.

    Joyce Bommer

    Erbisim meldde Nieuwsuur dat de 80.000 arrestaties in Turkije in perspectief moeten worden gezien. "Tachtigduizend lijkt heel veel, maar in een land van tachtig miljoen is het heel weinig. Turkije is niet te vergelijken met Nederland, het is een groot complex land met veel spanningen."

    Imagoschade voorkomen
    Bommer vertelt: "Ik viel gewoon van mijn stoel na die uitzending. Dit is puur in strijd met de grondbeginselen van de PvdA." Zij en Van Ruiten vroegen het bestuur van de partij in Zeeland om de zaak-Erbisim op de agenda te zetten van een ledenraadpleging. Dat is niet gebeurd en dat vinden de twee onacceptabel. Volgens Bommer probeert de partij imagoschade te voorkomen, zo aan het begin van de verkiezingscampagne. "Ik vrees dat er veel meer mensen zijn in de partij die soortgelijke ideeën hebben als Erbisim. Ik stem mijn hele leven PvdA omdat dit de partij is die mensenrechten ondubbelzinnig respecteert. Dat gevoel heb ik niet meer."

    Erbisim kan zijn woorden wel achteraf nuanceren, maar hij heeft ze wél gewoon gezegd.

    Joyce Bommer

    De Statenfractie in Zeeland schrijft in een verklaring: "Naar aanleiding van het item bij Nieuwsuur heeft ons Statenlid Bayram Erbisim in de fractie nadrukkelijk en volmondig aangegeven tegen de zuiveringen en martelingen in Turkije te zijn en er afstand van te nemen. Bayram is erg ongelukkig met de indruk die gewekt wordt in het uitgezonden deel van het interview dat hij zuiveringen en martelingen zou vergoelijken." Voor de bestuurders van de partij lijkt de zaak daarmee gladgestreken. Maar volgens Bommer zijn veel partijleden het daarmee niet eens. "Erbisim kan zijn woorden wel achteraf nuanceren, maar hij heeft ze wél gewoon gezegd."

    Verhitte koppen
    Partijvoorzitter Hans Spekman ging gisteren op de radio kort op de zaak in. "Je ziet in deze discussie de mensen steeds meer met verhitte koppen tegenover elkaar staan", constateert Spekman. Terwijl het beter is open met elkaar in gesprek te gaan, vond hij. Maar volgens Bommer is dat precies waar zij en veel meer partijleden op hebben aangedrongen. "Bij alle mailwisselingen over de kwestie heb ik partijvoorzitter Hans Spekman gemaild. Nu we opstappen, krijgen we pas reactie, nu hoeft het van ons niet meer." Spekman wilde gisteren op die woorden niet reageren. "Dit is verder een lokale kwestie", zegt zijn woordvoerder. Voorzitter Bob van Schuylenburch van de PvdA-afdeling in Zeeland meldt: "Het is dieptreurig dat deze twee hele goeie raadsleden opstappen." Op meer vragen over de ruzie rond het optreden van het Turkse-Nederlandse Statenlid wil ook Van Schuylenburch geen antwoord geven.





      Het is nu do apr 18 2024, 18:22