Politiek & Samenleving

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Politiek & Samenleving

Discussie platform voor een vrije samenleving

Nicknames (gebruikersnamen) worden niet prijs gesteld op dit forum. Van ieder lid wordt in principe verwacht de eigen werkelijke naam te gebruiken. Liefst voorzien van een heldere 'pasfoto' als avater. (300 x 400)

    'Salafisme is kwaadaardig'

    Eric de Blois
    Eric de Blois
    Beheerder


    Aantal berichten : 267
    Registratiedatum : 15-06-14
    Leeftijd : 64
    Woonplaats : Puerto Aysén, Chili

    'Salafisme is kwaadaardig' Empty 'Salafisme is kwaadaardig'

    Bericht van Eric de Blois vr jan 29 2016, 07:52

    'Salafisme is kwaadaardig'

    Bron : Trouw - door : Marije van Beek - 28 november 2015

    'Salafisme is kwaadaardig' Media_xl_3437657
    © Flickr/PvdA. PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch.

    INTERVIEW In de strijd tegen moslimterrorisme willen de VVD en PvdA het salafisme doorlichten. Bekeken moet worden of een verbod van die orthodox-islamitische stroming mogelijk is. Donderdag dienden de partijen een motie in waarin ze het Openbaar Ministerie om een onderzoek vragen. Volgens PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch is de stroming 'het voorportaal tot gewelddadig jihadisme'.

    Er zijn toch ook veel salafisten die geweld en terrorisme afwijzen?
    "Dat kan zijn, maar het salafisme is in wezen een politieke ideologie die in strijd is met onze wetgeving en openbare orde. Het maskeert zich als religieuze orthodoxie, maar in feite is het een totalitaire ideologie, die anti-democratisch is, en onverdraagzaam. Volgens salafistische richtlijnen hoor je niet in een democratie te leven. Zijn er salafistische organisaties die IS veroordelen? Mooi. Maar daarmee hebben ze niet hun ideologie veroordeeld en hun streven bijgesteld. Voor hen is geweld toegestaan als middel om hun streven, een islamitische staat, te realiseren. Daarmee blijft het salafisme een gevaar."

    U zegt dat het salafisme in strijd is met de Nederlandse wet. Hoe dan?
    "Het is gericht op het streven naar die ene islamitische staat waarin alleen zij mogen leven, en de rest aan onderworpen zou moeten worden."

    Waar gaat dat dan tegen in?
    "Dromen van een heilstaat waar mensen het goed hebben, is niet het probleem. Maar hier gaat het om de ideologie van IS, en van de mensen die ons in Parijs aanvielen. Dat ondermijnt een democratische samenleving."

    Was het niet: 'Niet elke salafist is een terrorist, maar een terrorist is meestal wel een salafist'?
    "Dat zou ik niet met die hardheid zeggen. Dan breng je het terug naar individuele gevallen. Misschien blaast niet iedere salafist zichzelf op. Maar mij gaat het om de georganiseerde ideologie, met communicatiemiddelen, en met literatuur. Als mensen zeggen: Luister, ik ben salafist, maar ik heb geen kwaad in de zin, of ik ben vreedzaam? Wat zeggen ze dan: Ik ben nazi, maar ik ben aardig? Ze moeten wakker worden en beseffen dat ze een aanhanger zijn van een club die een totalitair systeem nastreeft. En die ook geweld in zich draagt. "Ik vind dat salafisten afstand moeten nemen van hun ideologie. Wie zegt: Ik kies voor democratie, rechtsstaat en pluriformiteit, kan geen salafist meer zijn. Ik roep niet op tot een razzia, het gaat om organisaties die aan een gerechtelijk onderzoek worden onderworpen. Ik constateer dat het een kwaadaardige ideologie is, die als een voorportaal werkt. De AIVD waarschuwt ons hier niet voor niets voor."

    Tegen democratie als staatsvorm zijn, dat is toch niet verboden?
    "Op zich niet. Maar ik heb het over een ideologie die veelomvattender is dan zomaar een keer iets roepen. Een georganiseerde beweging, met stevige middelen."

    Jaagt u salafisten met dit plan niet onbedoeld tegen u in het harnas?
    "Omdat ze nog dieper in hun overtuiging gaan zitten? Ik snap wat je bedoelt, maar gevaarlijker dan nu kan het al niet meer worden. Het zijn geen individuen die een opvatting of een mening hebben. Ze zijn niet passief. En de AIVD zegt: Het is de groep die het sterkst groeit binnen de islam in Nederland. Er zijn bovendien massa's jongeren die sympathiseren of zelfs uitreizen. En we hebben net georganiseerde aanslagen dichtbij gehad. We zitten niet meer in de jaren tachtig. Het gebeurt, nu. Die ideologie spuit haar gif in onze samenleving. Dus moeten we die ook bestrijden. Dit was ook de ideologie van Mohammed B. en de Hofstadgroep. Zo ernstig is het."





      Het is nu do apr 18 2024, 17:42