Politiek & Samenleving

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Politiek & Samenleving

Discussie platform voor een vrije samenleving

Nicknames (gebruikersnamen) worden niet prijs gesteld op dit forum. Van ieder lid wordt in principe verwacht de eigen werkelijke naam te gebruiken. Liefst voorzien van een heldere 'pasfoto' als avater. (300 x 400)

    Zij moet maagd zijn, hij niet

    Beheerder
    Beheerder
    Admin


    Aantal berichten : 389
    Registratiedatum : 08-01-09
    Leeftijd : 64
    Woonplaats : Coyhaique, Chile

    Zij moet maagd zijn, hij niet Empty Zij moet maagd zijn, hij niet

    Bericht van Beheerder za jan 19 2013, 15:14

    Zij moet maagd zijn, hij niet

    Bron: trouw.nl - door: Ludette el Barkany - 17 januari 2013

    Zij moet maagd zijn, hij niet Media_xl_1488314
    © Hollandse Hoogte.

    Laagopgeleide allochtone jongeren worstelen meer met seks en seksualiteit dan hun laagopgeleide autochtone leeftijdsgenoten. Vooral meisjes hebben opvallend vaak negatieve seksuele ervaringen. Dat blijkt uit het landelijk onderzoek 'Laveren tussen autonomie en loyaliteit' van kenniscentrum Rutgers WPF. Het centrum vroeg Marokkaanse, Turkse, Antilliaanse en Surinaamse jongeren tussen 11 en 22 jaar naar hun beleving van seks, seksualiteit en liefde. Omdat in veel gevallen thuis niet wordt gesproken over seks en liefde, leven er veel misverstanden over wat wel en niet kan op seksueel gebied. Met excessen zoals aanrandingen of verkrachtingen tot gevolg, zoals vorige week bleek uit Amsterdamse cijfers. In de hoofdstad worden dagelijks twee aanrandingen of verkrachtingen gemeld. Trouw sprak met jongeren uit het onderzoek.

    'Ik ben geen player'


    Marokkaanse jongen, 15 jaar.

    "Naar Hollandse meisjes kijk ik eigenlijk niet, ik ken ook niet zo veel Hollandse meisjes. Bij ons op school zitten er twee, maar die zijn een beetje raar", zegt Kader boven een dampende mok warme chocolademelk. Kader is de oudste zoon van een gezin van vier en woont met zijn ouders, zus en broertjes in een grote stad in de Randstad. "Na mijn opleiding wil ik graag een goede baan, een huis, een auto en een vrouw. Dat is mijn toekomstdroom, gewoon, zoals het hoort", vertelt hij in de bibliotheek vlak bij de school waar hij binnenkort zijn vmbo-diploma hoopt te halen.

    "Natuurlijk trouw ik met een Marokkaans meisje, zo ben ik inderdaad opgevoed, maar ik voel me ook meer aangetrokken tot Marokkaanse meisjes dan tot Hollandse of Surinaamse meisjes. Wat dat betreft heb ik wel geluk gehad, denk ik. Dan hoef ik geen ruzie te krijgen met mijn ouders en familie omdat ik verliefd word op iemand met een andere culturele afkomst. Tot nu toe heb ik alleen gezoend met meisjes, verder ben ik niet gegaan, want volgens de islam mag je pas seks hebben na het huwelijk. De meisjes met wie ik heb gezoend, waren niet allemaal Marokkaans of islamitisch. En zoveel meisjes heb ik nou ook weer niet gezoend hoor, drie maar. Twee Bosnische meisjes en een Albanese. Eén Bosnisch meisje was wel erg verliefd op me en ik vond haar ook wel erg leuk eigenlijk. En ze was ook nog eens moslim, dus dat had best iets kunnen worden. Maar ik zou nooit met haar kunnen trouwen, want ik wist toen al dat zij ook al met iemand anders had gezoend. En dat vind ik eigenlijk niet kunnen.

    "Ik wil zelf maagd blijven tot mijn huwelijk, maar ik weet niet of ik dat volhoud, eerlijk gezegd. Hoe ouder ik word, hoe moeilijker ik het vind. Als ik toch seks heb voordat ik getrouwd ben, is dat volgens mij niet zo erg, maar ik wil wel dat mijn vrouw maagd is. Dat klinkt hypocriet, maar zo is het nu eenmaal bij ons en daar kan ik niet zo veel aan veranderen. Thuis leer ik dat een vrouw pas geopend hoort te worden als ze getrouwd is, door haar man en niemand anders. En dat vind ik eerlijk gezegd een goede traditie. Mijn ouders en mijn zus vertellen me dat ik een vrouw moet trouwen die het nooit gedaan heeft, want je gaat toch niet trouwen met een vrouw waar iedereen al aan heeft gezeten? Dat wil niemand, althans niet in mijn omgeving of mensen die dezelfde cultuur hebben als ik. Natuurlijk kan het dat je verliefd wordt op iemand die misschien al een keer seks heeft gehad, maar je moet ook verder denken.

    "Als je getrouwd bent, zijn andere dingen veel belangrijker. Zoals je reputatie als man en dat je een goede vrouw hebt over wie niemand kan roddelen en zo. En wat zullen je kinderen denken als ze van andere mensen horen dat hun moeder eigenlijk een hoer is? Het klinkt hard, maar het is wel de waarheid. Dus ook al ben ik superverliefd, als ze geen maagd meer is, dan houdt het op. Ik zou dat ook wel vertellen aan zo'n meisje, dat ze nergens op hoeft te rekenen. Want ik ben geen jongen die meisjes gebruikt, ik ben geen player."

    'Ik heb geen geld en meisjes kosten geld'

    Brian, Surinaams, 16 jaar

    Brian was vier jaar toen hij samen met zijn moeder en zus naar Nederland kwam. Anderhalf jaar geleden keerde zijn moeder terug naar Suriname. "Ze trok het hier gewoon niet meer. Te veel problemen, te veel rekeningen, te veel van alles", legt Brian uit. Omdat zijn zus en hij hun school nog moesten afmaken, bleven zij bij hun tante in Nederland wonen. Hij heeft het wel naar zijn zin bij zijn tante. "Ze laat me gewoon mijn eigen ding doen en zeurt niet te veel aan mijn hoofd en dat vind ik prima."

    Zodra Brian klaar is met zijn vmbo wil hij ook terug naar Suriname. Hij mist zijn moeder af en toe. "Ze belt wel eens, maar ik kan haar nooit bellen, want dat kost te veel geld. Af en toe zou het wel leuk zijn om haar eens zo maar te bellen, gewoon om even te praten over dingen. Mijn vader ken ik niet. Ik weet dat hij ergens op de Antillen woont, maar ik heb hem nog nooit gezien, niet dat ik me kan herinneren in elk geval. Hij maakte mijn moeder zwanger en toen was hij weg. Het interesseert me niet wie hij is of waar hij woont. Hij is voor mij niet zo belangrijk.

    "Soms heb ik wel eens vragen over meisjes en seks en zou het misschien wel handig zijn om een vader te hebben of een moeder die dicht in de buurt is, maar dan kijk ik gewoon op internet. Ik heb wel goede vrienden, maar met hen kan ik niet echt praten over seks. Als ik met hen ben, praten we meestal over wie welk meisje heeft gehad en welk meisje makkelijk is. Of over muziek en wie er lekker uitziet in een muziekclip. Verder praten we niet over seks of liefde en dat soort dingen.

    "De eerste keer dat ik seks had, was ik net twaalf. Ik kende haar nog niet zo goed, maar mijn vrienden wel, en ik weet niet meer zo goed hoe het toen allemaal precies ging. Ik heb dat meisje daarna nog wel een paar keer gezien en gesproken op MSN, maar verder niets. De eerste keer vond ik best een beetje spannend want ja, ik was net twaalf, man. Mijn vrienden wisten precies wat ik moest doen en toen lukte het uiteindelijk wel. Hoe mijn vrienden dat vertelden? We waren bij een vriend thuis en voordat ik met dat meisje naar de slaapkamer ging, legden ze me uit wat ik moest doen. Intussen weet ik natuurlijk wel hoe ik het moet aanpakken als ik met een meisje alleen ben. Ik heb al best veel meisjes gehad. Niet dat ik, zoals andere jongens, wil opscheppen, maar ik denk dat ik al met zeven meisjes seks heb gehad. Eén meisje vond ik best leuk, maar volgens mij had ze ook iemand anders. Ze reageerde in elk geval niet meer op mijn whatsapp.

    "De laatste keer dat ik seks heb gehad, is wel weer een tijd geleden, hoor. Ik heb geen geld en meisjes kosten geld. Ze willen beltegoed of dat je een nieuwe telefoon voor ze koopt. Het leven wordt steeds duurder. Ik wil later een gewoon leven. Een goede baan, een huis, geld, een vrouw en kinderen.

    "Ik ben erg trots op mijn moeder, omdat zij mij en mijn zus alleen heeft opgevoed. Maar af en toe, als ik zie hoe sommige mensen gewoon een leuk huis hebben, een moeder én een vader en geen geldproblemen en dat soort shit, dan denk ik wel eens: ja, dat zou ik ook wel willen als ik volwassen ben. Een fijn leven met een vrouw van wie ik hou en wat kindjes."

    Fragmenten van de interviews met de jongeren uit het onderzoek 'Laveren tussen autonomie en loyaliteit'.

    Noori, Surinaams meisje, 20 jaar:
    "Mijn vriendinnen en ik hebben het altijd over, oké, gemak is nummer 1. Hij heeft een auto, hij kan je komen halen. En dan belt hij je, weet je. Ik hoor niks van je. Ja, ik heb geen beltegoed. O, ik koop wel beltegoed voor je. Dat is twee. Dus zijn er jongens die je komen halen en die beltegoed voor je kopen, dus waarom zou ik teruggaan naar iemand met een fiets?"

    Rico, Hindoestaans-Surinaamse jongen, 19 jaar: "Zij is een Hindoestaanse moslim en ik niet. En Hindoestanen en moslims... dat klikt niet, zeg maar. Toen mijn moeder erachterkwam, moest ik het uitmaken. Bij een Nederlands meisje was het geen probleem geweest. Maar een moslim, dat mocht niet."

    Ali, Turkse jongen, 21 jaar: "Bij ons is het meestal: een meisje moet maagd blijven voor het huwelijk en een jongen doet gewoon waar hij zin in heeft. Dat vind ik ook niet normaal, maar zo is het bij ons wel. Eigenlijk mag een jongen ook niets, maar bij een jongen kun je het moeilijker zien dan bij een meisje."

    Najat, Marokkaans meisje, 19 jaar: "Twee verschillende geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen. Voor mij hoeft dat ook niet, nee. Ik denk dan toch wel weer aan de kinderen, want ik wil kinderen natuurlijk en ik wil mijn kind dat niet aandoen, twee verschillende culturen."

    Rosita, Surinaams meisje, 15 jaar: "Ik heb een slechte band met mijn vader en beschouw hem niet als vader, maar meer als gewoon iemand met wie ik toevallig in één huis leef of zo."

    "De eerste keer dat ik seks had, was ik twaalf. Mijn vriendin van dertien had het voorgesteld en eigenlijk heb ik me erin mee laten trekken. Dat was best dom, want mijn vriendin en ik hadden afgesproken bij mijn vriendin thuis. Die jongens waren neven van haar."

    Alisha, Surinaams meisje, 18 jaar: "Ik val op meisjes, maar dat weten mijn ouders en mijn familie niet. Ik wil wel met vrouwen daten, maar ik wil er niet mee eindigen. Ik denk niet dat mijn familie dat ooit zal accepteren."

    Turks meisje, 20 jaar: "In een huwelijk heb je geborgenheid en stabiliteit. Als je seks hebt met iemand en zwanger wordt en dan gaat hij ervandoor, dan zit jij met het kind. En abortus plegen, dat is niet toegestaan in het geloof. En ja, als mijn ouders er achterkomen, dan heb ik wel een groot probleem."

    Esra, Turks meisje, 18 jaar: "Ik voel wel een grote sociale druk. Als je ziet dat al je nichten getrouwd zijn en jij nog niet, dan ga je je ook afvragen van, waarom ik nog niet? Als je het elke keer thuis hoort, dan gaat het op een keer wel aan je vreten van: oh, mijn moeder begint weer, ik moet snel gaan trouwen, want anders word ik niet meer als een hoogwaardig persoon gezien, zeg maar."



      Het is nu do apr 18 2024, 17:28